Articolul 7 din Legea Privind măsurile antidumping, compensatorii şi de salvgardare în Republica Moldova. Iniţierea procedurilor

(1) Orice persoană fizică sau juridică, orice asociere fără personalitate juridică, care acţionează în numele unei ramuri a industriei naţionale ce se consideră prejudiciată sau ameninţată de un import ce constituie obiectul unui dumping şi deţine probe privind existenţa, nivelul şi efectele acestui dumping, poate depune o cerere scrisă de iniţiere a unei investigaţii. Cererea se consideră depusă de la data primirii ei de către autoritatea de investigare. Autoritatea de investigare trebuie să înregistreze cererea şi să-i remită reclamantului o confirmare de primire a acesteia.

           (2) Cererea va conţine probe suficiente privind existenţa unui dumping şi a prejudiciului, precum şi a unei legături de cauzalitate între un dumping presupus şi un prejudiciu presupus. Cererea va include informaţii privind:

           a) identitatea reclamantului, volumul şi valoarea producţiei naţionale a produsului similar. În cazul în care cererea va fi prezentată în numele unei ramuri a industriei naţionale, se va preciza ramura industriei în numele căreia se depune cererea, enumerîndu-se toţi producătorii (asociaţiile de producători) autohtoni ai produsului similar, cu descrierea volumului şi valorii producţiei naţionale a produsului similar ce revine acestor producători;

           b) descrierea completă a produsului presupus a constitui obiectul unui dumping, numele ţării (ţărilor) de origine sau exportatoare în cauză, identitatea fiecărui exportator sau producător străin cunoscut şi lista persoanelor care importă produsul investigat;

           c) preţurile de vinzare ale produsului pe piaţa internă a ţării (ţărilor) de origine sau exportatoare ori, dacă este cazul, preţurile la care îşi vinde produsul ţara (ţările) de origine sau exportatoare în una sau mai multe terţe ţări şi valoarea construită a produsului, preţurile de export sau, dacă este cazul, preţurile la care produsul este pentru prima dată revîndut unui cumpărător independent din Republica Moldova;

           d) evoluţia volumului importurilor presupuse a constitui obiectul unui dumping, efectul acestor importuri asupra preţurilor produsului similar pe piaţa Republicii Moldova şi impactul acestor importuri asupra ramurii industriei naţionale, demonstrate pe baza factorilor şi indicilor corespunzători menţionaţi la art.5 alin.(2) şi (4), care influenţează starea acestei ramuri.

           (3) Autoritatea de investigare va verifica exactitatea şi caracterul adecvat al probelor prezentate în cerere pentru a determina dacă există suficiente temeiuri pentru iniţierea investigaţiei.

           (4) O investigaţie va fi iniţiată numai dacă, în baza examinării gradului de susţinere sau de respingere a acestei cereri de către producătorii autohtoni ai produsului similar, se va stabili că cererea a fost depusă de o ramură a industriei naţionale sau în numele acesteia. Cererea se va considera depusă de o ramură a industriei naţionale sau în numele acesteia dacă este susţinută de către producătorii autohtoni ale căror producţii cumulate reprezintă mai mult de 50 la sută din producţia totală a produsului similar fabricat de acea parte a ramurii industriei naţionale care şi-a exprimat sprijinul sau opoziţia faţă de cerere. Însă investigaţia nu se va iniţia dacă producătorii autohtoni care susţin în mod expres cererea vor reprezenta mai puţin de 25 la sută din producţia totală a produsului similar fabricată de ramura industriei naţionale.

           (5) Pînă la luarea deciziei de iniţiere a investigaţiei solicitate, autoritatea de investigare va evita să facă publică cererea în cauză. Totuşi, după primirea unei asemenea cereri corect perfectate şi înainte de a proceda la iniţierea investigaţiei, ea va informa despre aceasta guvernul ţării de origine sau exportatoare.

           (6) Pentru a decide în privinţa oportunităţii iniţierii investigaţiei, probele privind dumpingul şi prejudiciul vor fi examinate simultan. Cererea va fi respinsă dacă nu vor exista probe suficiente pentru iniţierea investigaţiei, care ar demonstra clar existenţa atît a unui dumping, cit şi a unui prejudiciu. Procedurile nu vor fi iniţiate contra acelor ţări ale căror importuri reprezintă pe piaţa Republicii Moldova o pondere mai mică de 1 la sută dacă aceste ţări deţin, în totalitate, o cotă mai mică de 3 la sută din consumul naţional.

           (7) Cererea poate fi retrasă pînă la demararea investigaţiei, caz în care procedura va fi închisă, cu condiţia ca închiderea investigaţiei să fie în interesul Republicii Moldova.

           (8) Dacă autoritatea de investigare este în posesia unor probe suficiente ale existenţei atît a unui dumping, cît şi a unui prejudiciu pentru o ramură a industriei naţionale, precum şi a legăturii de cauzalitate între aceştia, ea poate iniţia independent o investigaţie chiar şi în lipsa unei cereri.

           (9) În cazul în care autoritatea de investigare consideră că există suficiente probe pentru a justifica demararea unei investigaţii, ea iniţiază această procedură în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii, publicînd avizul respectiv în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Dacă probele nu sînt suficiente, reclamantul va fi înştiinţat despre aceasta în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii la autoritatea de investigare.

           (10) Avizul privind iniţierea investigaţiei va determina produsul şi ţările implicate, va conţine un rezumat al informaţiilor primite şi va prevedea că toate informaţiile utile trebuie comunicate autorităţii de investigare, va stabili termenele în care părţile interesate îşi pot face cunoscute, în scris, punctele lor de vedere sau pot cere să fie audiate conform art.8 alin.(3).

           (11) Autoritatea de investigare înştiinţează oficial exportatorii şi importatorii implicaţi, reprezentanţii ţărilor exportatoare şi reclamanţii despre iniţierea procedurii.

           (12) O investigaţie antidumping nu va afecta procedurile de vămuire a produsului presupus a constitui obiectul unui dumping.

Art 7 Legea Privind măsurile antidumping, compensatorii şi de salvgardare în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №820 din 17.02.2000

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului