Articolul 59 din Legea Сomunicaţiilor electronice* în Republica Moldova

(1) Atunci cînd Agenția ajunge la concluzia că obligațiile impuse în temeiul art. 50–54 nu au condus la realizarea unei concurențe efective și că există în continuare probleme importante și persistente legate de concurență, identificate în legătură cu furnizarea la nivel angro pe anumite piețe de servicii de acces, aceasta poate, ca măsură excepțională, impune furnizorilor integrați pe verticală obligația de a transfera activitățile aferente furnizării la nivel angro a unor servicii de acces relevante unei întreprinderi independente, care va furniza servicii de acces tuturor furnizorilor în mod nediscriminatoriu.

(2) Atunci cînd Agenția intenționează să impună obligația separării funcționale, aceasta înaintează către Consiliul Concurenței o propunere care cuprinde:

a) elemente de probă ce justifică concluziile Agenției, astfel cum se menționează la alin. (1);

 b) o evaluare motivată care demonstrează că nu există sau există foarte puține șanse de a avea o concurență efectivă și durabilă la nivelul infrastructurii într-un interval rezonabil de timp;

c) o analiză a impactului preconizat asupra Agenției, asupra întreprinderii, în special asupra forței de muncă a întreprinderii separate, asupra domeniului comunicațiilor electronice ca întreg și asupra stimulentelor pentru investiții într-un domeniu ca întreg, în special în ceea ce privește necesitatea asigurării coeziunii sociale și teritoriale, precum și a impactului asupra altor părți interesate, în special a impactului preconizat asupra concurenței și a efectelor potențiale pe care aceasta le-ar avea pentru consumatori;

d) o analiză a motivelor care justifică faptul că această obligație ar reprezenta modalitatea cea mai eficientă de a pune în aplicare măsurile corective menite să înlăture problemele privind concurența sau deficiențele de piață identificate.

(3) Proiectul măsurii menționate la alin. (1) cuprinde următoarele elemente:

a) natura și nivelul exact de separare, menționîndu-se în special statutul juridic al entității comerciale separate;

b) identificarea activelor entității comerciale separate și a serviciilor care urmează să fie furnizate de respectiva entitate; 

c) forma de conducere aleasă pentru a asigura independența personalului angajat de către entitatea comercială separată și structura de acordare a stimulentelor corespunzătoare;

d) normele pentru garantarea respectării obligațiilor;

e) normele pentru garantarea transparenței procedurilor operaționale, în special față de celelalte părți interesate;

f) un program de monitorizare pentru garantarea respectării obligațiilor, inclusiv publicarea unui raport anual. 

(4) Ca urmare a deciziei Consiliului Concurenței privind proiectul de măsură, Agenția efectuează o analiză coordonată a diferitelor piețe asociate rețelei de acces în conformitate cu procedura prevăzută la art. 57–61. Pe baza acestei analize, Agenția impune, menține, modifică sau retrage obligații în conformitate cu art. 14. 

(5) Un furnizor căruia i-a fost impusă separarea funcțională poate face obiectul oricărora dintre obligațiile stabilite la art. 50–54 pe orice piață specifică pe care a fost desemnat ca avînd o putere semnificativă în conformitate cu art. 58–61.

Art 59 Legea Сomunicaţiilor electronice* în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №241 din 15.11.2007

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului