Articolul 64 din Legea Сomunicaţiilor electronice* în Republica Moldova

(1) În cazul abonării la serviciile de comunicații electronice accesibile publicului și/sau la servicii constînd în furnizarea conexiunii (accesului) la o rețea publică de comunicații electronice, utilizatorii finali care solicită acest lucru au dreptul la un contract încheiat în formă scrisă cu furnizorul de servicii de comunicații electronice accesibile publicului și/sau de conexiune (acces), care va conține, într-o formă clară, inteligibilă și ușor accesibilă, cel puțin următoarele clauze esențiale:

a) datele de identitate și adresa furnizorului de servicii; 

b) serviciile furnizate, în special:

– asigurarea sau nu a accesului la servicii de urgenţă şi la informaţiile privind localizarea apelantului şi/sau limitarea furnizării serviciilor de urgenţă în conformitate cu art. 83;

– informaţiile legate de alte condiţii care limitează accesul la servicii şi aplicaţii şi/sau utilizarea acestora, în cazul în care condiţiile respective nu sunt interzise de prezenta lege sau de legislația privind protecția consumatorului;

– explicația privind modul în care limitarea volumului datelor, viteza și alți parametri de calitate a serviciului pot influența în practică serviciile de acces la Internet și, în special, utilizarea conținutului, a aplicațiilor și a serviciilor;

– nivelul minim de calitate a serviciilor oferite, în special timpul necesar pentru conectarea iniţială, şi, după caz, alţi indicatori de calitate a serviciului astfel cum sunt definiţi de Agenţie;

– explicația cu privire la viteza minimă, disponibilă în mod normal, cea maximă și cea promovată de descărcare și de încărcare pe care o au serviciile de acces la Internet, în cazul rețelelor fixe, sau viteza estimată maximă și cea promovată de descărcare și de încărcare pe care o au serviciile de acces la Internet, în cazul rețelelor mobile, precum și cu privire la modul în care diferențele între vitezele respective promovate de descărcare și de încărcare ar putea afecta exercitarea drepturilor utilizatorilor finali prevăzute la alin. (2-1);

– informaţii cu privire la toate procedurile aplicate de furnizor pentru măsurarea şi modelarea traficului în aşa fel, încât să se evite utilizarea conexiunii la capacitatea de transmisie maximă sau congestiunea acesteia, precum şi informaţii cu privire la modul în care procedurile respective ar putea afecta calitatea serviciilor, viața privată a utilizatorilor finali și protecția datelor cu caracter personal;

– tipurile de servicii de întreţinere şi reparaţii oferite şi tipurile de servicii de asistenţă pentru clienţi, precum şi metodele de contactare a serviciilor respective;

– restricţiile impuse de furnizor privind utilizarea echipamentului terminal oferit;

b-1) explicația privind modul în care serviciile, altele decât serviciile de acces la Internet, prevăzute la art. 20 alin. (1-1) și (1-2), la care se abonează utilizatorul final, ar putea afecta, în practică, serviciile de acces la Internet furnizate aceluiași utilizator final;

c) atunci cînd există o obligație în temeiul art. 88, opțiunile abonatului privind înscrierea sau nu a datelor sale cu caracter personal într-un registru al abonaților și datele vizate;

 d) informații despre prețurile și tarifele practicate, mijloacele prin care se pot obține informații actualizate privind toate tarifele aplicabile și cheltuielile pentru întreținere, metodele de plată puse la dispoziție și orice diferențe de costuri implicate de metodele de plată;

e) durata contractului și condițiile de reînnoire și de încetare a serviciilor și a contractului, inclusiv:

– orice utilizare sau durată minimă necesară pentru a beneficia de condiții promoționale

– orice cheltuieli privind portabilitatea numerelor și a altor identificatori

– orice costuri datorate la încetarea contractului, inclusiv orice recuperare a costurilor în ceea ce privește echipamentul terminal;

f) eventualele compensații și formule de rambursare care se aplică în cazul în care nu sînt îndeplinite nivelurile de calitate a serviciilor, prevăzute de contract;

g) metodele de inițiere a procedurilor de soluționare a litigiilor, inclusiv indicarea căilor de atac, aflate la dispoziția utilizatorului final în conformitate cu prezenta lege și cu legislația privind protecția consumatorului, în cazul oricărei diferențe importante, permanente sau care se repetă la intervale regulate între performanța reală a serviciului de acces la Internet referitoare la viteză sau la alți parametri de calitate a serviciului și performanța indicată în conformitate cu lit. b) și b1); 

h) tipul de acțiune care poate fi adoptat de către furnizor ca răspuns la incidentele sau amenințările și vulnerabilitățile privind securitatea sau integritatea.

(2) În cazul serviciilor furnizate în baza cartelelor preplătite, condițiile generale privind furnizarea acestora se pun la dispoziția utilizatorilor finali la momentul achiziționării serviciilor și conțin informațiile corespunzătoare clauzelor minime prevăzute la alin. (1).

(2-1) Utilizatorii finali au dreptul de a accesa și distribui informații și conținut, de a utiliza și de a pune la dispoziție aplicații și servicii și de a folosi echipamente terminale, conforme cu cerințele esențiale ale reglementărilor tehnice aplicabile, la alegere, indiferent de locația utilizatorului final sau a furnizorului ori de locația, originea sau destinația informațiilor, conținutului, aplicațiilor sau serviciilor, prin intermediul serviciului de acces la Internet furnizat acestora. Prezentul alineat nu aduce atingere legislaţiei cu privire la legalitatea conținutului, a aplicațiilor sau a serviciilor, precum şi la procedurile, cerințele și garanțiile aferente.

 (2-2) Prevederile contractelor dintre furnizorii de servicii de acces la Internet și utilizatorii finali referitoare la caracteristicile și condițiile tehnice și comerciale ale serviciilor de acces la Internet, precum prețul, volumele de date, viteza și practicile comerciale utilizate de furnizorii de servicii de acces la Internet, nu limitează exercitarea drepturilor utilizatorilor finali prevăzute la alin. (2-1).

 (3) Agenția poate solicita ca în contracte să fie incluse toate informațiile menționate la art. 65 alin. (2), relevante pentru serviciile furnizate, care ar putea fi furnizate de către autoritățile publice competente cu privire la utilizarea rețelelor și a serviciilor de comunicații electronice pentru a se implica în activități ilegale sau pentru a disemina conținuturi dăunătoare, precum și cu privire la mijloacele de protecție împotriva riscurilor la adresa siguranței personale, a vieții private și a datelor cu caracter personal.

(4) Furnizorul de servicii de comunicații electronice accesibile publicului este obligat să informeze în scris utilizatorul final abonat despre modificările în condiţiile contractului cu cel puţin o lună înainte de intrarea în vigoare a acestora, inclusiv despre dreptul acestuia de a rezilia contractul încheiat, fără a fi penalizat, în cazul în care nu acceptă noile condiţii, cu excepţia cazului în care se stabilesc condiţii mai favorabile pentru utilizator. 

(4-1) Furnizorul de servicii de acces la Internet este obligat:

a) să facă publice informațiile prevăzute la alin. (1) lit. b), b1) și g);

b) să instituie proceduri transparente, simple și eficiente de soluționare a reclamațiilor utilizatorilor finali cu privire la drepturile și obligațiile prevăzute de prezentul articol.

 (5) Dacă utilizatorul final abonat a fost informat în scris despre modificările în condiţiile contractului propuse de furnizor şi nu este de acord cu acestea, el este în drept să rezilieze contractul încheiat fără a fi penalizat. 

(6) Contractele încheiate între consumatori și furnizorii de rețele publice de comunicații electronice și/sau servicii de comunicații electronice accesibile publicului nu prevăd o perioadă contractuală inițială mai mare de 24 de luni.

(7) Furnizorii de rețele publice de comunicații electronice și/sau servicii de comunicații electronice accesibile publicului oferă utilizatorilor finali posibilitatea de a încheia un contract cu o durată de cel mult 12 luni.


Art 64 Legea Сomunicaţiilor electronice* în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №241 din 15.11.2007

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului