Articolul 20 din Legea Сomunicaţiilor electronice* în Republica Moldova

(1) Furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice și/sau servicii de comunicaţii electronice accesibile publicului au următoarele drepturi:

a) să furnizeze reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice în baza autorizării generale şi, după caz, a licenţei corespunzătoare, cu respectarea condiţiilor acestora;

b) să stabilească tarifele pentru serviciile de comunicaţii electronice în conformitate cu legislaţia în vigoare; 

c) să stabilească procedura şi termenele de efectuare a plăţilor pentru serviciile de comunicaţii electronice;

d) să suspende sau să înceteze furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice dacă utilizatorii finali nu-şi respectă obligaţiile specificate în contractele încheiate privind furnizarea serviciilor;

e) să suspende conexiunea abonatului sau utilizatorului, cu informarea acestuia despre motivele suspendării și cu formularea recomandărilor privind soluționarea problemei, în cazul în care conexiunea este utilizată pentru activități ilicite în domeniul comunicațiilor electronice și/sau tehnologiei informației – până la înlăturarea cauzelor care au condus la suspendare.

(1-1) Furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi/sau de servicii de comunicaţii electronice accesibile publicului, inclusiv furnizorii de servicii de acces la Internet, au dreptul de a furniza servicii, altele decât serviciile de acces la Internet, care sunt optimizate pentru un anumit conținut, anumite aplicații sau servicii ori pentru o combinație a acestora – în cazul în care optimizarea respectivă este necesară pentru a satisface cerințele față de conținut, aplicații sau servicii pentru un anumit nivel al calității.

(1-2) Furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi/sau servicii de comunicaţii electronice accesibile publicului, inclusiv furnizorii de servicii de acces la Internet, pot furniza sau pot facilita furnizarea serviciilor indicate la alin. (1-1) numai în cazul în care capacitatea de transmisie a rețelei utilizate este suficientă pentru a le oferi suplimentar la serviciile de acces la Internet furnizate. Serviciile menționate la alin. (11) nu pot fi utilizate sau furnizate ca înlocuitor pentru serviciile de acces la Internet și nu trebuie să afecteze disponibilitatea și calitatea serviciilor de acces la Internet pentru utilizatorii finali. Faptul că serviciile respective au potențialul de a oferi inclusiv acces la Internet nu este suficient ca acestea să fie considerate ca înlocuitor al serviciilor de acces la Internet, cu condiția că furnizarea acestui tip de acces la Internet de către furnizor respectă art. 20 alin. (21)–(24) şi art. 64 alin. (21) și (22).

(1-3) În rețelele mobile, calitatea serviciilor de acces la Internet pentru utilizatorii finali nu se consideră că a fost afectată în cazul în care impactul negativ cumulat al serviciilor, altele decât serviciile de acces la Internet, este inevitabil, minim și de scurtă durată.

(2) Furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice și/sau servicii de comunicaţii electronice accesibile publicului au obligaţia să asigure:

a) accesul necondiţionat al tuturor utilizatorilor la serviciile corespunzătoare dacă aceştia se află în zona de activitate corespunzătoare şi dacă furnizorul dispune de echipamente autorizate de către Agenție.

b) calitatea serviciilor furnizate;

c) conexiunea cu alte reţele de comunicaţii electronice, în condiţiile prezentei legi;

d) securitatea personalului care exploatează reţelele de comunicaţii electronice;

e) întreprinderea acţiunilor tehnice şi organizatorice corespunzătoare în vederea asigurării securităţii serviciilor şi protecţiei datelor personale ale utilizatorilor;

f) oferirea prioritară a canalelor de comunicaţii electronice pentru nevoile reţelelor de comunicaţii speciale şi întreprinderea unor acţiuni urgente pentru restabilirea canalelor în caz de defectare;

g) oferirea informaţiilor solicitate de Agenţie în termenele şi la nivelul de detaliere indicate de Agenţie, în condiţiile legii; 

h) blocarea temporară, în condiţiile legii, a posibilităţii de ascundere a identităţii liniei apelante la solicitarea scrisă a abonatului privind depistarea sursei unor apeluri maliţioase sau indecente, aplicînd proceduri transparente; stocarea şi punerea la dispoziţia solicitantului, în condiţiile legii, a datelor care permit identificarea abonatului apelant;

i) anularea sau blocarea temporară, în absenţa acordului abonatului sau utilizatorului apelant, a posibilităţii de ascundere a identităţii liniei apelante, aplicînd proceduri transparente la procesarea datelor de localizare pentru fiecare linie în parte, pentru ca organizaţiile de urgenţă (organele locale de poliţie, pompierii, serviciul gaze şi asistenţa medicală de urgenţă sau, după caz, organizaţiile medicale care asigură asistenţa populaţiei pe plan local, precum şi alte organizaţii similare care oferă asistenţă populaţiei în cazuri de urgenţă) şi organele de drept să răspundă la asemenea apeluri;

j) suspendarea conexiunii abonatului sau utilizatorului, cu informarea acestuia despre motivele suspendării, în cazul în care se constată utilizarea de către acesta a echipamentului terminal neconform cu cerințele esențiale ale reglementărilor tehnice aplicabile sau care produce interferențe – pînă la înlocuirea echipamentului terminal de către abonat, pe cont propriu.

k)  - abrogată;

(2-1) Furnizorii de servicii de acces la Internet au obligaţia să proceseze întreg traficul în mod egal, atunci când furnizează servicii de acces la Internet, fără discriminări, restricții sau imixtiuni și indiferent de expeditor, de destinatar, de conținutul accesat sau distribuit, de aplicațiile sau serviciile utilizate ori furnizate și de echipamentul terminal utilizat.

(2-2) Prevederile alin. (2-1) nu împiedică punerea în aplicare de către furnizorii de servicii de acces la Internet a unor măsuri rezonabile de gestionare a traficului. Pentru a fi considerate rezonabile, măsurile respective trebuie să fie transparente, nediscriminatorii și proporționale, precum și să nu aibă la bază considerații comerciale, fiind bazate pe cerințele tehnice de calitate a serviciului ale unor anumite categorii de trafic care, în mod obiectiv, sunt diferite. Măsurile rezonabile de gestionare a traficului nu includ monitorizarea conținutului specific și nu sunt menținute în vigoare mai mult decât este necesar conform scopului aplicării acestora.

(2-3) Furnizorii de servicii de acces la Internet au obligaţia să nu aplice măsuri de gestionare a traficului care excedează măsurile prevăzute la alin. (22) și, în special, să nu blocheze, să nu încetinească, să nu modifice, să nu restricționeze, să nu interfereze, să nu altereze și să proceseze fără discriminări un anumit conținut, anumite aplicații sau servicii ori anumite categorii ale acestora, cu excepția cazurilor în care acest lucru este necesar și numai atât timp cât este necesar, pentru:

a) a respecta legislația în vigoare sau măsurile menite să pună în aplicare legislația în vigoare, inclusiv hotărârile judecătorești sau actele autorităților publice competente;

b) a menține integritatea și securitatea rețelei, a serviciilor furnizate prin intermediul rețelei respective și a echipamentelor terminale ale utilizatorilor finali;

c) a evita congestionarea iminentă a rețelei și/sau a atenua efectele congestionării temporare ori excepționale a rețelei, cu condiția că categoriile echivalente de trafic sunt gestionate în mod egal.

(2-4) Măsurile de gestionare a traficului pot să implice prelucrarea datelor cu caracter personal numai dacă prelucrarea acestora este necesară și proporțională pentru a atinge obiectivele prevăzute la alin. (22) şi/sau alin. (23). Prelucrarea respectivă a datelor cu caracter personal se efectuează în conformitate cu legislația cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Măsurile de gestionare a traficului trebuie să respecte prevederile capitolului IX.

(2-5) Congestionarea temporară se referă la situații specifice de scurtă durată, în care o creștere bruscă a numărului de utilizatori în plus față de utilizatorii obișnuiți sau o creștere bruscă a cererii pentru anumite conținuturi, aplicații sau servicii poate depăși capacitatea de transmisie a unor elemente ale rețelei și poate face restul rețelei mai puțin reactivă, cu condiția că o astfel de congestionare să nu se repete atât de frecvent sau pe perioade atât de îndelungate, încât o lărgire a capacității de transmisie să fie justificată din punct de vedere economic.

(2-6) Congestionarea excepțională se referă la situații imprevizibile și inevitabile, în care congestionarea poate fi provocată de o defecțiune tehnică, precum o întrerupere a serviciului datorată defectării cablurilor sau a altor elemente de infrastructură, de schimbările neașteptate în rutarea traficului ori de creșterea semnificativă a traficului din rețea ca urmare a unei urgențe sau a altor circumstanțe care nu depind de furnizorul de servicii de acces la Internet.

(3) Furnizorii de reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice, indiferent de tipul de proprietate, sînt obligaţi:

a) să prezinte, în condiţiile legii, organelor împuternicite care exercită activitatea operativă de investigaţii date referitoare la utilizatori și la serviciile de comunicații electronice accesibile publicului furnizate acestora;

b) să permită, din punct de vedere tehnic, organelor împuternicite să efectueze, în condiţiile legii, măsurile operative de investigaţii pe reţelele de comunicaţii electronice şi să prezinte în acest scop datele tehnice necesare;

c) să păstreze toate informaţiile disponibile, generate sau procesate în procesul furnizării propriilor servicii de comunicaţii electronice, necesare pentru identificarea şi urmărirea sursei de comunicaţii electronice, identificarea destinaţiei, tipului, datei, orei şi duratei comunicaţiei, identificarea echipamentului de comunicaţii al utilizatorului sau al altui dispozitiv utilizat pentru comunicaţie, identificarea coordonatelor echipamentului terminal de comunicaţii mobile şi să asigurare prezentarea acestor informaţii organelor împuternicite în condiţiile legii. Informaţiile ce ţin de serviciile de telefonie mobilă sau fixă vor fi păstrate o perioadă de un an, iar cele ce ţin de reţeaua Internet - de 6 luni, la expirarea cărora informațiile menționate vor fi distruse ireversibil, prin proceduri automatizate, cu excepția informațiilor și documentelor prelucrate în conformitate cu art. 73 și a celor care, conform actelor normative în vigoare, se păstrează pentru o perioadă mai îndelungată. Obligaţia de păstrare se referă inclusiv la tentativele de apel eşuate.


Art 20 Legea Сomunicaţiilor electronice* în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №241 din 15.11.2007

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului