Articolul 29 Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova în Republica Moldova. Limitarea cotei de audienţă

(1) În conformitate cu prevederile prezentului cod şi pentru determinarea cotei de audienţă a serviciilor media audiovizuale, se consideră că:

a) piaţa serviciilor media audiovizuale liniare cu acoperire naţională, regională, locală reprezintă totalitatea serviciilor media audiovizuale ale furnizorilor de servicii media naţionali, regionali, locali, în zona de acoperire corespunzătoare, aflaţi în jurisdicţia Republicii Moldova;

b) serviciile media audiovizuale liniare cu pondere semnificativă în formarea opiniei publice sînt serviciile media audiovizuale generaliste şi cele de ştiri;

c) piaţa semnificativă reprezintă totalitatea serviciilor media audiovizuale liniare, prevăzute la lit.b), ale furnizorilor de servicii media naţionali, regionali, locali în zona de acoperire corespunzătoare;

d) cota de audienţă reprezintă cota de piaţă atribuită unui anumit serviciu media audiovizual liniar, în zona de acoperire corespunzătoare, determinată în condiţiile prezentului articol.

(2) La determinarea situaţiei dominante în formarea opiniei publice se iau în considerare serviciile media audiovizuale prevăzute la alin.(1) lit.b), pe care persoana fizică sau juridică fie le furnizează în calitate de deţinător de licenţă de emisie, fie deţine o cotă mai mare de 20% din capitalul social ori din drepturile de vot ale deţinătorului licenţei de emisie care furnizează serviciile respective.

(3) În cazul persoanei fizice, suplimentar prevederilor din alin.(2), se iau în considerare şi persoanele apropiate acesteia, conform Legii nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale.

(4) Se consideră că o persoană fizică sau juridică deţine o situaţie dominantă în formarea opiniei publice în cazul în care cota de audienţă ponderată a serviciilor media audiovizuale atribuită depăşeşte 35% din piaţa semnificativă.

(5) Cota de audienţă ponderată a serviciilor media audiovizuale atribuită unei persoane fizice sau juridice reprezintă suma cotelor de audienţă pentru fiecare dintre serviciile media audiovizuale, prevăzute la alin.(2), ponderate cu cota de capital ori cu cota drepturilor de vot deţinute de către persoana respectivă.

(6) Determinarea cotei de audienţă pentru fiecare serviciu media audiovizual liniar naţional, regional şi local, în zona de acoperire corespunzătoare, se efectuează trimestrial, prin calcularea mediei cotei de audienţă înregistrate în trimestrul anterior.

(7) Consiliul Audiovizualului evaluează situaţia dominantă în formarea opiniei publice a unei persoane fizice sau juridice în cazul existenţei unor indicii întemeiate privind atingerea limitei prevăzute la alin.(4). Dacă se constată o situaţie dominantă în formarea opiniei publice, Consiliul Audiovizualului se angajează într-o conciliere cu deţinătorul licenţei de emisie pentru a conveni asupra măsurilor menite să remedieze situaţia respectivă şi să asigure pluralismul de opinii. În cazul în care concilierea nu conduce la încheierea unui acord comun în termen de 6 luni sau dacă acordul respectiv nu este pus în aplicare într-un termen rezonabil, în scopul garantării pluralismului de opinii, Consiliul Audiovizualului poate impune sancţiuni în conformitate cu prevederile prezentului cod.

(8) În cazul în care Consiliul Concurenţei constată o practică anticoncurenţială în sensul prevederilor alin.(2)–(5), acesta sesizează Consiliul Audiovizualului.

Art 29 Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №174 din 08.11.2018, versiune în vigoare din 04.11.2021

Codul este valabil. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului