Articolul 35 din Legea Privind fondurile de pensii facultative în Republica Moldova. Externalizarea

(1) Administratorul este în drept să delege desfășurarea activităților și prestarea serviciilor în modul stabilit la art. 25 alin. (4) și/sau exercitarea funcțiilor-cheie după obținerea avizului prealabil al Comisiei Naționale conform actelor normative ale acesteia.

(2) Subcontractarea activităţilor externalizate (externalizare în lanţ) nu se permite.

(3) Administratorul rămâne pe deplin responsabil de respectarea obligațiilor ce îi revin în temeiul prezentei legi atunci când externalizează activitățile și/sau funcțiile-cheie prevăzute de prezenta lege. Administratorului îi revine responsabilitatea finală pentru administrarea corespunzătoare a riscurilor asociate activităţilor și/sau a funcțiilor-cheie externalizate.

(4) În cazul externalizării, administratorul respectă următoarele condiţii minime:

1) dispune de politici şi proceduri interne adecvate privind evaluarea, gestionarea, controlul activităţilor și/sau al funcțiilor-cheie externalizate, iar sistemul de guvernanță corporativă se adaptează la specificul acestor activităţi;

2) externalizarea nu are ca efect:

a) delegarea către prestatorul de servicii a responsabilităţii administratorului;

b) reducerea capacităţii administratorului de a-şi executa obligaţiile sau lezarea în alt mod a intereselor legitime ale participanților, reducerea capacităţii administratorului de a-şi îndeplini sarcinile prevăzute în planul de pensii facultative, politica de investiţii sau strategiile de dezvoltare pe termen lung şi mediu ale administratorului şi ale fondurilor de pensii;

c) limitarea, împiedicarea sau imposibilitatea exercitării atribuţiilor de supraveghere de către Comisia Națională;

3) ia măsuri pentru asigurarea continuității desfăşurării activităţilor și/sau a funcțiilor-cheie în cazul unor situaţii excepţionale, precum şi pentru respectarea prezentei legi în relaţiile cu prestatorul de servicii;

4) raportează Comisiei Naționale, fără întârziere, orice incident sau schimbare de risc, inclusiv schimbarea prestatorului de servicii, ce ar putea afecta semnificativ capacitatea sa de administrare eficientă a fondurilor de pensii, stabilitatea, performanţele şi continuitatea activităţii acestora;

5) respectă orice alte cerinţe aferente externalizării, stabilite prin actele normative ale Comisiei Naționale.

(5) Prestatorul de servicii trebuie să dispună de toate resursele necesare pentru îndeplinirea corectă, calificată și eficientă a activităţilor și/sau a funcțiilor-cheie. Persoanele abilitate ale prestatorilor de servicii trebuie să aibă o bună reputație, calificările profesionale și experiența necesară stabilite de prezenta lege pentru desfășurarea activităților și/sau a funcțiilor-cheie delegate.

(6) Administratorul care externalizează activitățile și/sau funcțiile-cheie încheie un contract scris cu prestatorul de servicii. Contractul definește în mod clar drepturile și obligațiile administratorului și ale prestatorului de servicii și stipulează că prestatorul de servicii este obligat să permită Comisiei Naționale să supravegheze activitățile externalizate.

(7) Comisia Națională are dreptul să prescrie rezoluțiunea contractului de externalizare dacă constată că:

a) administratorul nu efectuează controlul continuu asupra activităţilor și/sau funcțiilor-cheie externalizate sau gestionarea riscurilor asociate acestora ori o face neregulat şi inadecvat;

b) activitatea prestatorului de servicii de desfășurare a activităţilor și/sau funcțiilor-cheie externalizate are deficienţe semnificative care ameninţă sau pot ameninţa capacitatea administratorului de a-şi îndeplini obligaţiile.

(8) Nu se permite externalizarea activităților și/sau a funcțiilor-cheie către angajatorul care achită contribuții la fondul de pensii sau către un prestator de servicii ale cărui interese sunt în conflict cu interesele participanţilor și beneficiarilor respectivului fond de pensii.

(9) Comisia Națională este în drept să solicite în orice moment de la administrator și de la prestatorii de servicii informații cu privire la activitățile și la funcțiile-cheie care au fost externalizate.

Art 35 Legea Privind fondurile de pensii facultative în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №198 din 20.11.2020

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului