Articolul 30 din Legea Privind fondurile de pensii facultative în Republica Moldova. Funcții-cheie

(1) Administratorul, ținând seama de volumul, natura, amploarea și complexitatea activității sale, este obligat să instituie următoarele funcții-cheie:

a) de gestionare a riscurilor;

b) de audit intern.

(2) Funcţia de gestionare a riscurilor este structurată în aşa fel încât să faciliteze funcţionarea unui sistem de gestionare a riscurilor care include cel puțin adoptarea, implementarea și actualizarea unor politici, procese și proceduri de raportare, tehnici și măsuri adecvate, necesare pentru a identifica, a evalua, a monitoriza, a administra și a raporta organelor de conducere, în mod regulat, atât la nivel individual, cât și la nivel agregat, riscurile la care sunt expuși sau la care ar putea fi expuși administratorul şi fondurile de pensii.

(3) Sistemul de gestionare a riscurilor trebuie să fie eficient și bine integrat în structura organizațională și în procesele decizionale ale administratorului.

(4) Sistemul de gestionare a riscurilor trebuie să acopere, în mod proporțional cu dimensiunea și organizarea internă a administratorului, precum și cu volumul, natura, amploarea și complexitatea activităților desfășurate, riscurile care pot apărea, luând în considerare interesele participanţilor și beneficiarilor, cel puțin în următoarele domenii, după caz:

a) subscrierea și calculul provizioanelor tehnice;

b) gestionarea activelor și pasivelor;

c) politica de investiții, în special instrumentele derivate, securizările și angajamentele similare;

d) gestionarea riscului de lichiditate și a riscului de concentrare;

e) gestionarea riscului operațional, inclusiv a riscului generat de utilizarea sistemelor informatice;

f) tehnicile de diminuare a riscurilor.

(5) Funcția de audit intern include o evaluare a gradului de adecvare și de eficacitate a sistemului de control intern și a altor elemente ale sistemului de guvernanță, printre care și activitățile externalizate, dacă este cazul.

(6) Administratorul care administrează fonduri de pensii pentru care el însuşi subscrie împotriva riscurilor biometrice şi/sau garantează un anumit randament al investițiilor ori un nivel stabilit al beneficiilor instituie şi funcția actuarială pentru a:

a) coordona și monitoriza calcularea provizioanelor tehnice;

b) evalua adecvarea metodologiilor și a modelelor de bază utilizate la calcularea provizioanelor tehnice, precum și a ipotezelor formulate în acest scop;

c) determina în ce măsură datele utilizate la calcularea provizioanelor tehnice sunt suficiente și ce calitate au acestea;

d) compara ipotezele utilizate la calcularea provizioanelor tehnice cu experiența;

e) informa organul executiv și consiliul administratorului cu privire la fiabilitatea și adecvarea calculării provizioanelor tehnice;

f) exprima o opinie privind politica globală de subscriere în cazul în care administratorul are o astfel de politică;

g) exprima o opinie cu privire la adecvarea mecanismelor de asigurare în cazul în care administratorul dispune de astfel de mecanisme;

h) contribui la punerea în aplicare efectivă a sistemului de gestionare a riscurilor.

(7) Funcţiile de gestionare a riscurilor și de audit intern trebuie să fie ierarhic şi funcţional independente de alte compartimente ale administratorului.

(8) Actuarul trebuie să dispună de certificat de calificare obţinut în condiţiile legislaţiei.

(9) Administratorul poate permite unei singure persoane sau unități organizaționale să dețină mai multe funcții-cheie, cu excepția funcției de audit intern, care este independentă de celelalte funcții-cheie.

(10) În situaţia în care, în raport cu volumul, natura, amploarea și complexitatea activităţii sale, administratorul stabileşte să nu menţină o funcţie independentă de gestionare a riscurilor, acesta trebuie să poată demonstra că a adoptat măsuri adecvate de protecţie împotriva conflictelor de interese pentru a permite exercitarea independentă a activităţilor de gestionare a riscului.

(11) Întru executarea alin. (10), administratorul prezintă Comisiei Naţionale motivaţiile, argumentarea şi documentaţia necesară, care să demonstreze necesitatea suprapunerii funcțiilor şi faptul că această suprapunere nu generează un conflict de interese şi nu compromite eficienţa respectivelor funcții, acestea fiind realizate într-un mod profesionist, onest şi adecvat.

(12) Administratorul stabilește, prin reglementările sale interne, condiţiile, conţinutul şi frecvenţa rapoartelor, cu eventualele constatări și recomandări importante, prezentate de către pesoanele care deţin funcții-cheie organului executiv sau consiliului administratorului, care dispune elaborarea și implementarea unui plan de măsuri de remediere.

Art 30 Legea Privind fondurile de pensii facultative în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №198 din 20.11.2020

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului