Articolul 60 din Legea Privind fondurile de pensii facultative în Republica Moldova. Administrarea specială

(1) În vederea efectuării unei supravegheri eficiente, inclusiv pentru realizarea unui complex de măsuri administrative, financiare, juridice, organizatorice având drept scop exercitarea răspunderii fiduciare de a păstra valoarea activelor fondurilor de pensii şi de a limita pierderile în vederea protejării drepturilor participanţilor şi/sau beneficiarilor, pentru eliminarea deficienţelor în activitatea administratorului şi prevenirea stării de insolvabilitate a administratorului și a fondurilor de pensii administrate, Comisia Naţională poate institui administrarea specială în următoarele cazuri:

a) persoanele care gestionează activitatea administratorului sau acţionarii acestuia împiedică sistematic exercitarea atribuţiei de supraveghere prin tăinuirea conturilor, activelor, registrelor, rapoartelor, documentelor şi a informaţiilor sau prin refuzul neîntemeiat de prezentare a acestora la solicitarea Comisiei Naţionale;

b) organele de conducere ale administratorului nu sunt capabile să asigure desfăşurarea activităţii acestuia în conformitate cu prezenta lege și actele normative ale Comisiei Naționale, în special în legătură cu conflictele ce dezorganizează activitatea administratorului, cu arestul, suspendarea din funcţie a persoanelor care gestionează activitatea administratorului în cadrul unei cauze penale sau cu condamnarea acestora pentru infracţiunea comisă;

c) administratorul nu se conformează prescripţiilor repetate adoptate de către Comisia Naţională privind înlăturarea aceloraşi încălcări;

d) administratorul nu respectă sau nu este capabil să respecte măsurile incluse în planul de redresare financiară ori se constată că planul de redresare financiară prevăzut nu s-a soldat cu rezultatele scontate sau că administratorul a prezentat pe parcursul ultimilor 3 ani cel puţin două planuri de redresare financiară;

e) se constată nerespectarea actelor normative, fapt ce poate afecta onorarea obligaţiilor asumate de către administrator şi interesele participanților și/sau beneficiarilor.

(2) Administrarea specială se exercită de către un administrator special desemnat de Comisia Naţională. În calitate de administrator special poate fi numit un angajat al Comisiei Naţionale sau un depozitar avizat pentru activitatea de depozitare, sau o entitate de audit.

(3) Administratorul special îşi exercită atribuţiile în corespundere cu prevederile legale şi este responsabil doar în faţa Comisiei Naţionale, care este în drept să dea dispoziţii obligatorii şi recomandări în legătură cu activitatea acestuia.

(4) În cazul în care administratorul special nu respectă prevederile legale, nu exercită sau exercită nesatisfăcător atribuţiile sale, Comisia Naţională dispune destituirea acestuia şi desemnarea unui alt administrator special.

(5) Din momentul desemnării sale, administratorul special preia controlul şi gestionează activitatea administratorului, având acces nelimitat la activele, încăperile, documentele, rapoartele, registrele şi la orice alte informaţii deţinute de administrator.

(6) Pe perioada administrării speciale, drepturile şi obligaţiile acţionarilor şi ale organelor de conducere ale administratorului sunt exercitate de către administratorul special. Cu acordul scris al Comisiei Naţionale, administratorul special poate delega o parte din atribuţiile sale altor persoane.

(7) Prin derogare de la prevederile alin. (6), adunarea generală a acţionarilor administratorului poate adopta hotărâri ce se limitează la decizii care nu contravin scopurilor instituirii administrării speciale şi nu împiedică exercitarea atribuţiilor şi drepturilor administratorului special.

(8) Actele juridice şi/sau acţiunile efectuate în numele şi în contul administratorului sunt nule de drept dacă sunt săvârşite cu încălcarea prevederilor prezentului articol şi nu sunt coordonate cu administratorul special sau aprobate de acesta.

(9) Administratorul special are atribuţii depline de a conduce, gestiona şi controla administratorul, inclusiv:

a) analizează, evaluează activitatea şi situaţia financiară ale administratorului;

b) elaborează, organizează şi realizează măsurile de remediere financiară prescrise de Comisia Națională;

c) exercită acţiunile de dispunere asupra întregului patrimoniu al administratorului şi fondurilor de pensii;

d) exercită măsuri de înlăturare a factorilor ce au dus la înrăutăţirea situaţiei financiare a administratorului;

e) prezintă Comisiei Naţionale informaţii, explicaţii şi rapoarte.

(10) În exercitarea atribuţiilor şi drepturilor sale, administratorul special acordă importanţă prioritară intereselor şi drepturilor participanţilor şi beneficiarilor. Administratorul special poartă răspundere pentru acţiunile frauduloase şi cele comise cu rea-credinţă care au cauzat prejudicii participanţilor şi beneficiarilor.

(11) În termen de 3 luni de la desemnare, administratorul special prezintă Comisiei Naţionale un raport cu privire la situaţia financiară şi perspectivele financiare ale administratorului şi fondurilor de pensii.

(12) Raportul administratorului special va conţine cel puţin următoarele:

a) măsurile întreprinse de la instituirea administrării speciale şi efectele acestora;

b) evaluarea perspectivelor de realizare, a costurilor şi a beneficiilor aproximative ale posibilităţilor de remediere a situaţiei financiare, inclusiv de restructurare, reorganizare, vânzare a activelor administratorului sau fondurilor de pensii și, după caz, de intentare a procedurii de insolvabilitate a administratorului, inclusiv o determinare a valorii estimative a activelor ce ar putea fi valorificate în caz de declanşare a procedurii de insolvabilitate a administratorului;

c) recomandările privind măsurile de înlăturare a circumstanţelor şi a factorilor ce au servit drept temei pentru instituirea administrării speciale, care pot include un plan de acţiuni detaliat constând în implementarea oricărora dintre măsurile prevăzute de prezenta lege pentru remedierea situaţiei financiare a administratorului sau a fondurilor de pensii.

(13) În termen de 15 zile lucrătoare de la primirea raportului administratorului special, Comisia Naţională poate, în funcţie de circumstanţe, să ia o decizie cu privire la:

a) oportunitatea şi perioada de menţinere a administrării speciale;

b) aprobarea recomandărilor înaintate, aprobarea planului de acțiuni propus, cu sau fără modificări;

c) transferul fondurilor de pensii la un alt administrator sau transferul activului personal al fiecărui participant la un alt fond desemnat de participant ori de Comisia Națională sau la un asigurător de viață;

d) intentarea procedurii de insolvabilitate sau de lichidare silită a administratorului, în cazul când se ajunge la concluzia despre imposibilitatea înlăturării circumstanţelor ce au servit drept temei pentru instituirea administrării speciale.

(14) La analiza raportului administratorului special, Comisia Naţională trebuie să urmărească, în mod prioritar, obiectivul de menţinere a stabilităţii financiare a administratorului şi de protecţie a drepturilor şi intereselor fondurilor de pensii, precum și ale participanţilor şi beneficiarilor.

(15) Comisia Naţională are dreptul să stabilească condiţiile şi limitele cheltuielilor legate de administrarea specială a administratorului, care se efectuează din contul acestuia. Remuneraţia muncii administratorului special angajat al Comisiei Naţionale se suportă de către administrator şi se stabileşte de către Comisia Naţională.

Art 60 Legea Privind fondurile de pensii facultative în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №198 din 20.11.2020

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului