Articolul 39 din Legea Privind fondurile de pensii facultative în Republica Moldova. Evaluarea achizitorului potenţial/deținătorului

(1) La examinarea solicitării pentru eliberarea avizului prevăzut la art. 38 alin. (1), în vederea asigurării unei administrări prudente şi corecte a societății de pensii şi luând în considerare posibila influenţă a achizitorului potenţial asupra fondurilor de pensii, Comisia Națională evaluează adecvarea achizitorului potenţial, precum și soliditatea financiară a acestuia în raport cu achiziţia propusă, în conformitate cu cerinţele stabilite de prezenta lege, inclusiv prin examinarea cumulativă a următoarelor criterii:

a) reputaţia achizitorului potenţial;

b) calificarea, reputaţia şi experienţa oricărei persoane care va activa în calitate de persoană care gestionează activitatea administratorului după realizarea achiziţiei propuse;

c) soliditatea financiară a achizitorului potenţial;

d) capacitatea societății de pensii de a respecta și de a continua să respecte normele prudenţiale, conform prevederilor legislaţiei, inclusiv cerinţa ca grupul financiar din care va face parte să aibă o structură care să permită exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului de informaţii între autorităţile competente şi repartizarea competenţelor între aceste autorităţi;

e) existenţa unor motive rezonabile de a suspecta că, în ceea ce priveşte achiziţia propusă, este sau a fost săvârşită o infracţiune ori o tentativă a unei infracţiuni de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului, în sensul prevederilor legislaţiei în domeniu, sau că, prin achiziţia propusă, un asemenea risc ar putea creşte;

f) existenţa unor motive rezonabile de a suspecta că beneficiarul efectiv al achiziţiei propuse este o altă persoană decât cea declarată.

(2) Lista de informaţii şi documente necesare pentru evaluarea criteriilor prevăzute la alin. (1), precum şi procedura aferentă se stabilesc prin actele normative ale Comisiei Naționale.

(3) În cazul în care avizul este solicitat pentru două sau mai multe participaţii calificate care vizează aceeași societate de pensii, Comisia Națională asigură un tratament nediscriminatoriu tuturor achizitorilor potenţiali.

(4) Orice deţinător, direct sau indirect, de participaţie calificată din capitalul social al unei societăți de pensii este obligat să prezinte, la cererea Comisiei Naționale, informaţiile aferente activităţii sale, inclusiv situațiile financiare, declaraţiile de venit, precum şi alte informații necesare pentru efectuarea evaluării prudenţiale, în modul şi în condiţiile stabilite prin actele normative ale Comisiei Naționale.

(5) Comisia Naţională aprobă sau respinge eliberarea avizului în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii ultimului set de documente şi a informaţiilor stabilite prin actele sale nomative. Avizul prealabil produce efecte juridice pe parcursul a 6 luni de la data eliberării.

(6) Având în vedere criteriile stabilite la alin. (1), în cazul în care consideră că achizitorul potențial poate exercita o influenţă ce ar dăuna administrării corecte şi prudente a societăţii de pensii şi/sau a fondurilor de pensii şi dacă există motive rezonabile în acest sens, Comisia Naţională emite avizul privind respingerea cererii de achiziţie.

(7) În cazul în care deţinătorul, direct sau indirect, de participaţie calificată nu mai îndeplineşte cerinţele privind calitatea acţionariatului unei societăți de pensii, prevăzute de prezenta lege şi de actele normative ale Comisiei Naționale, sau exercită asupra societății de pensii o influenţă de natură să pericliteze administrarea corectă și prudentă a fondurilor de pensii, precum şi în cazul în care deţinătorul, direct sau indirect, de participație calificată ori beneficiarul efectiv al acestuia nu a furnizat Comisiei Naționale informaţii ce relevă cu certitudine identitatea beneficiarului efectiv, Comisia Națională este în drept să dispună, inclusiv cumulativ, următoarele măsuri şi sancţiuni:

a) retragerea avizului acordat în temeiul art. 38 alin. (1);

b) suspendarea exercițiului dreptului de vot aferent acţiunilor corespunzătoare, al dreptului de convocare şi desfăşurare a adunării generale a acţionarilor, al dreptului de a introduce chestiuni în ordinea de zi, al dreptului de a propune candidaţi pentru funcţia de membru al consiliului societăţii, al organului executiv şi al comisiei de cenzori, al dreptului de a primi dividende;

c) înstrăinarea acțiunilor al căror drept de vot a fost suspendat; şi/sau

d) instituirea administrării speciale, în cazul în care Comisia Națională retrage avizul acordat deţinătorilor de participaţie calificată care deţin, independent sau cumulativ, mai mult de 50% din capitalul social al societății de pensii.

Art 39 Legea Privind fondurile de pensii facultative în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №198 din 20.11.2020

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului