Articolul 353 Сodul vamal în Republica Moldova. Auditul postvămuire

(1) Auditul postvămuire se efectuează în baza unui ordin de control emis fie de către directorul Serviciului Vamal sau șeful biroului vamal, fie de persoanele împuternicite de către aceștia.

(2) Inițierea auditului postvămuire se aduce la cunoștința persoanei auditate cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de data începerii controlului, cu excepția controlului inopinat. Ordinul de control se comunică persoanei supuse controlului prin orice modalitate care permite organului vamal confirmarea recepționării de către persoana respectivă. Comunicarea la adresa electronică indicată a persoanei controlate și recepționarea ordinului de control în format electronic, semnat cu semnătură electronică avansată sau calificată, se consideră comunicare la sediul acesteia.

(3) Contestarea ordinului de control, de suspendare sau de prelungire a auditului nu împiedică efectuarea controlului.

(4) Auditul postvămuire nu trebuie să depășească 2 luni de la data inițierii, stabilită în ordinul de control menționat la alin. (1).

(5) În cazuri întemeiate, durata de desfășurare a auditului postvămuire poate fi prelungită prin ordin cu cel mult 4 luni sau poate fi sistată. Perioada sistării și cea a prezentării documentelor nu se includ în durata efectuării auditului postvămuire, ultima fiind calculată din ziua începerii lui până în ziua semnării actului respectiv, inclusiv.

(6) Auditul postvămuire poate fi sistat în baza ordinului Serviciului Vamal în cazul:

a) intervenției unei forțe majore, constatată în modul stabilit;

b) intentării unui proces judiciar care are relevanță pentru auditul postvămuire;

c) solicitării motivate (întemeiate și justificate documentar) a persoanei auditate, însă nu mai mult de 30 de zile.

(7) Auditul sistat în condițiile alin. (6) se reia, în baza ordinului Serviciului Vamal, atunci când temeiul pentru sistare a încetat. Ordinul cu privire la reînceperea controlului se înmânează persoanei supuse controlului cu respectarea termenului stabilit la alin. (2).

(8) Efectuarea repetată a auditului postvămuire în privința unora și acelorași riscuri pentru perioada unui an este permisă numai în cazurile când aceasta se impune de:

a) comiterea unor erori, inclusiv procedurale, în cadrul efectuării controlului ulterior, care au condus la anularea rezultatelor acestuia;

b) examinarea contestațiilor depuse împotriva deciziilor sau acțiunilor Serviciului Vamal;

c) procedura de reorganizare sau lichidare a persoanei juridice ori procedura de radiere a întreprinzătorului individual din Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali;

d) auditul activității Serviciului Vamal de către organul ierarhic superior;

e) situația în care, după efectuarea controlului ulterior, au fost depistate semne de încălcări vamale neidentificate în cadrul controlului ulterior precedent;

f) efectuarea unui control prin contrapunere.

(9) În cazul în care persoana auditată nu dispune de sediu sau de încăpere ce poate fi utilizată pentru efectuarea auditului postvămuire ori sediul se află la adresa de domiciliu, ori în alte cazuri în care nu există condiții optime de lucru, auditul postvămuire se efectuează în sediul Serviciului Vamal.

(10) Auditul postvămuire se efectuează în orele de lucru ale Serviciului Vamal și ale persoanei supuse controlului.

(11) În cadrul auditului postvămuire poate fi examinat întregul sistem structural-organizatoric și operațional intern al persoanelor auditate.

(12) Serviciul Vamal ridică, dacă este necesar, documentele și mărfurile, indiferent de apartenența și de locul aflării acestora, și asigură păstrarea lor la sediul Serviciului Vamal sau la persoana controlată în următoarele situații:

a) auditul postvămuire nu se poate realiza la fața locului;

b) există necesitatea de a asigura integritatea probelor de încălcare vamală;

c) nu pot fi emise copii autentificate de pe documente;

d) în alte cazuri expres prevăzute de legislația vamală.

(13) Ridicarea menționată la alin. (12) se efectuează în prezența persoanei de la care se ridică sau a reprezentantului său, iar dacă aceștia lipsesc sau refuză să participe la procedura de ridicare, în prezența a cel puțin un martor asistent.

(14) Asupra cazului de ridicare menționat la alin. (12) se întocmește un act de ridicare, care este semnat de persoana care l-a întocmit și de persoana de la care s-au ridicat documentele și mărfurile sau de reprezentantul său ori de martorul asistent.

(15) După dispariția necesității de a le utiliza ca probe, documentele și mărfurile ridicate se restituie persoanei de la care au fost ridicate sau, în lipsa acesteia, reprezentantului său.

(16) Dacă în procesul auditului postvămuire s-au constatat încălcări ale legislației, Serviciul Vamal, împreună cu persoana auditată sau în absența acesteia, examinează încălcările, întocmește un proces-verbal de examinare preliminară a rezultatelor auditului postvămuire și informează persoana auditată despre consecințele juridice ale acestora. Persoana auditată este în drept să refuze participarea la acțiunile respective.

(17) Auditul postvămuire se finalizează cu întocmirea actului de audit postvămuire, în termen de până la 14 zile de la aducerea la cunoștință a procesului-verbal de examinare preliminară a rezultatelor auditului postvămuire.

Art 353 Сodul vamal în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №95 din 24.08.2021

Codul este valabil. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului