(1) Reclamaţiile împotriva căii ferate pot fi înaintate în termen de 6 luni, iar reclamaţiile referitoare la amenzi şi penalităţi – în termen de 45 de zile.
(2) Termenele de înaintare a reclamaţiilor se calculează:
a) pentru reclamaţiile de despăgubire în caz de lipsă sau deteriorare (alterare) a mărfurilor, bagajelor sau mesageriilor – de la data eliberării mărfurilor, bagajelor sau mesageriilor;
b) pentru reclamaţiile de despăgubire în caz de pierdere a mărfurilor – după 30 de zile de la data expirării termenului de transportare;
c) pentru reclamaţiile de despăgubire în caz de pierdere a mărfurilor la transportul în trafic mixt direct – după 4 luni de la data primirii mărfurilor pentru transport;
d) pentru reclamaţiile de despăgubire în caz de pierdere a bagajelor sau mesageriilor – după 30 de zile de la data expirării termenului de transportare a bagajelor sau mesageriilor persoanelor fizice şi după 10 zile de la data expirării termenului de transportare a mesageriilor persoanelor juridice;
e) pentru reclamaţiile privind depăşirea termenului de transportare a mărfurilor, bagajelor sau mesageriilor – de la data eliberării mărfurilor, bagajelor sau mesageriilor;
f) pentru reclamaţiile de restituire a plăţii pentru utilizarea vagoanelor şi containerelor sau a amenzilor pentru reţinerea vagoanelor şi containerelor – de la data primirii de la calea ferată de către persoana care a depus reclamaţia a copiei dispoziţiei incaso (facturii) despre calcularea plăţii sau amenzii;
g) pentru reclamaţiile de percepere a amenzilor pentru neîndeplinirea comenzii primite de transport al mărfii – după expirarea termenului de 5 zile de la data perceperii amenzii;
h) pentru reclamaţiile de percepere a amenzilor pentru utilizarea neautorizată de către calea ferată a vagoanelor şi containerelor ce aparţin expeditorilor de mărfuri, destinatarilor mărfurilor, altor organizaţii ori sînt arendate de aceştia – după expirarea termenului de transportare a mărfurilor în aceste vagoane şi containere sau a termenului de returnare a acestora la staţia de înregistrare;
i) în restul cazurilor ce ţin de transport – de la data producerii evenimentului ce a servit drept temei pentru înaintarea reclamaţiei.
(3) Calea ferată este în drept să primească spre examinare reclamaţiile şi după expirarea termenelor stabilite în prezentul articol în cazul în care consideră a fi motivată cauza prezentării cu întîrziere a reclamaţiei.
Art 159 Codul transportului feroviar în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №309 din 17.07.2003
Structura actului