Articolul 137 din Legea Privind piaţa de capital în Republica Moldova. Clienţii profesionişti

(1) Calitatea de client profesionist este deţinută de persoanele şi instituţiile specificate la alin. (2) şi de persoanele care obţin această calitate, la cerere, conform alin. (3).

(2) Sînt clienţi profesionişti:

1) societăţile de investiţii, băncile comerciale, societăţile de asigurare, OPCVM şi societăţile lor de administrare fiduciară a investiţiilor, fondurile de pensii;

2) autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, Banca Naţională a Moldovei şi băncile centrale ale altor state, organismele internaţionale şi regionale, precum Banca Mondială, Fondul Monetar Internaţional, Banca Centrală Europeană, Banca Europeană de Investiţii, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi alte instituţii internaţionale similare;

3) persoanele juridice care întrunesc cel puţin 2 din următoarele criterii:

a) activele totale constituie echivalentul în lei a cel puţin 20 milioane de euro calculat la cursul oficial al Băncii Naţionale a Moldovei;

b) profitul brut constituie echivalentul în lei a cel puţin 40 milioane de euro calculat la cursul oficial al Băncii Naţionale a Moldovei;

c) capitalul propriu constituie echivalentul în lei a cel puţin 2 milioane de euro calculat la cursul oficial al Băncii Naţionale a Moldovei;

4) alţi investitori instituţionali a căror activitate principală constă în investiţii în instrumente financiare, în special entităţile care se ocupă cu obţinerea de capital prin valorificarea de valori mobiliare în active sau prin alte operaţiuni de finanţare.

(3) Pot obţine calitatea de client profesionist, la cerere, persoanele fizice sau juridice care întrunesc cel puţin 2 din următoarele criterii:

a) au efectuat pe piaţa respectivă în medie 10 tranzacţii în valoare semnificativă pe trimestru în ultimele 4 trimestre anterioare;

b) deţin un portofoliu investiţional format din instrumente financiare şi/sau depozite bancare care are o valoare ce depăşeşte echivalentul în lei a 500 000 de euro calculat la cursul oficial al Băncii Naţionale a Moldovei;

c) au activat sau activează în sectorul financiar de cel puţin un an, deţinînd o funcţie ce necesită cunoştinţe în domeniul tranzacţiilor cu instrumente financiare sau al serviciilor şi activităţilor de investiţii.

 (4) Calitatea de client profesionist se obţine în modul următor:

a) solicitantul adresează în acest sens societăţii de investiţii o cerere scrisă, cu indicarea faptului dacă doreşte să obţină această calitate în mod general în raport cu societatea de investiţii sau doar în cazul unor anumite servicii şi/sau tranzacţii; în caz de necesitate, solicitantul anexează la cerere documentele relevante ce confirmă corespunderea lui la cel puţin două criterii stabilite la alin. (3);

b) societatea de investiţii întreprinde măsurile necesare pentru verificarea corespunderii solicitantului la cel puţin două criterii stabilite la alin. (3);

c) societatea de investiţii prezintă o informaţie în scris privind drepturile şi formele de protecţie pe care riscă să le piardă solicitantul la obţinerea calităţii de client profesionist;

d) clientul prezintă societăţii de investiţii o declaraţie în scris, separată de contractele încheiate între solicitant şi societatea de investiţii, că este conştient de consecinţele obţinerii calităţii de client profesionist; la depunerea declaraţiei, solicitantul obţine calitatea de client profesionist.

(5) Societăţile de investiţii refuză calificarea solicitantului în calitate de client profesionist în cazul în care solicitantul nu întruneşte cerinţele stabilite la alin. (3) şi/sau nu prezintă confirmări în acest sens.

(6) Clienţii profesionişti sînt în drept să ceară societăţii de investiţii, în mod general ori separat pentru anumite cazuri sau tranzacţii, să nu fie consideraţi clienţi profesionişti în raport cu societatea de investiţii în cauză. La adresarea acestei cereri, societatea de investiţii consideră clientul profesionist client obişnuit şi aplică în privinţa acestuia prevederile prezentei legi referitoare la clienţii obişnuiţi.

(7) Clientul profesionist este obligat să adreseze societăţii de investiţii cererea stabilită la alin. (6) în cazul în care consideră că nu are posibilitate să evalueze corect riscurile la care este sau poate fi expus în calitate de client profesionist.

(8) Cererea clientului profesionist de a fi considerat client obişnuit se include în cadrul unui acord în formă scrisă, încheiat separat sau ca parte a contractului încheiat cu societatea de investiţii. Acordul prevede expres serviciile ori situaţiile în care clientul profesionist este considerat client obişnuit.

(9) Clienţii profesionişti sînt obligaţi să informeze societăţile de investiţii despre orice modificări şi considerente care au sau pot avea ca efect pierderea calităţii de client profesionist.

Art 137 Legea Privind piaţa de capital în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №171 din 11.11.2012

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului