Articolul 40 din Legea Privind piaţa de capital în Republica Moldova. Cerinţe faţă de persoanele cu participaţiuni calificate

(1) Potenţialul cumpărător este obligat, pînă la achiziţionarea acţiunilor plasate de societăţile de investiţii, să notifice Comisiei Naţionale proiectul de achiziţie dacă:

a) intenţionează să obţină o participaţiune calificată;

b) intenţionează să majoreze participaţiunea pînă la o cotă egală sau mai mare de 20%, 30% sau 50% din capitalul social.

(2) Orice persoană fizică sau juridică care, direct sau indirect, singură sau împreună cu persoanele care acţionează în mod concertat care intenţionează să înstrăineze acţiunile deţinute în societatea de investiţii este obligată să notifice Comisiei Naţionale acest fapt pînă la efectuarea tranzacţiei respective dacă:

a) intenţionează să înstrăineze o participaţiune calificată;

b) intenţionează să micşoreze participaţiunea pînă la o cotă mai mică de 20%, 30% sau 50% din capitalul social.

(3) Notificarea expediată Comisiei Naţionale conform alin. (1) de către potenţialul cumpărător va conţine:

a) numele, în cazul persoanei fizice, sau denumirea completă şi adresa juridică, în cazul persoanei juridice;

b) cota deţinută de persoana în cauză, singură sau împreună cu persoanele care acţionează în mod concertat, la momentul notificării Comisiei Naţionale;

c) cota pe care intenţionează să o tranzacţioneze persoana în cauză;

d) acte ce confirmă identitatea potenţialului cumpărător;

e) raportul privind indicatorii financiari economici în ultimii 3 ani, în cazul persoanelor juridice;

f) intenţiile potenţialului cumpărător privind tipurile de servicii şi de activităţi pe care le va desfăşura societatea de investiţii;

g) intenţiile potenţialului cumpărător privind modificarea cerinţelor prudenţiale şi organizatorice interne, precum şi privind cerinţele de control şi de audit intern;

h) intenţiile potenţialului cumpărător privind persoanele care administrează activitatea societăţii de investiţii;

i) informaţii privind reputaţia şi experienţa persoanelor care vor administra activitatea societăţii de investiţii, în cazul în care potenţialul cumpărător intenţionează să schimbe persoanele care administrează activitatea societăţii de investiţii.

(4) Notificarea expediată, conform alin. (2), Comisiei Naţionale de către potenţialul vînzător va conţine informaţiile specificate la alin. (3) lit. a)–c) şi numele/denumirea potenţialului cumpărător, după caz.

(5) În termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la primirea notificărilor specificate la alin. (1), Comisia Naţională expediază potenţialului cumpărător o confirmare de recepţionare a notificării.

(6) În termen de cel mult 60 de zile lucrătoare de la data expedierii confirmării (în continuare – termen de evaluare), Comisia Naţională evaluează documentele depuse de potenţialul cumpărător şi îl apreciază conform criteriilor stabilite la alin. (19).

(7) Confirmarea de recepţionare a notificării va conţine şi data expirării termenului de evaluare.

(8) În perioada termenului de evaluare, dar nu mai tîrziu de a 50-a zi lucrătoare din cadrul acestui termen, Comisia Naţională este în drept să solicite, în formă scrisă, documente şi informaţii suplimentare necesare pentru finalizarea evaluării în cazul în care documentele prezentate conţin informaţii eronate sau incomplete.

(9) Din momentul solicitării unor noi documente şi informaţii de către Comisia Naţională, conform alin. (8), şi pînă la prezentarea acestora de către potenţialul achizitor, termenul de evaluare se suspendă.

(10) La finalizarea evaluării, Comisia Naţională este în drept să emită un aviz privind acceptarea sau respingerea proiectului de achiziţie, care va conţine motivele refuzului şi temeiul juridic al acestuia.

(11) Avizul privind respingerea proiectului de achiziţie se comunică potenţialului cumpărător la data luării deciziei.

(12) Avizul privind respingerea proiectului de achiziţie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi/sau în alt mod doar la cererea potenţialului cumpărător.

(13) În cazul în care Comisia Naţională nu ia o decizie privind respingerea proiectului de achiziţie, acesta se consideră acceptat la data expirării termenului de evaluare.

(14) În cazul în care potenţialul cumpărător nu obţine, conform proiectului de achiziţie, o participaţiune calificată sau o cotă de 20%, 30% sau 50% din capitalul societăţii de investiţii în termen de 6 luni de la data acceptării proiectului de achiziţie, potenţialul cumpărător este obligat să notifice repetat Comisiei Naţionale intenţia de a obţine cotele menţionate.

(15) În cazul în care persoana nu a notificat în prealabil Comisia Naţională conform alin.(1) şi (2), Comisia Naţională suspendă dreptul de vot al acţiunilor în capitalul societăţii de investiţii al persoanei în cauză în mărimea cotei ce depăşeşte limitele pentru care era necesară notificarea Comisiei Naţionale şi/sau suspendă licenţa de societate de investiţii pînă la finalizarea procedurii de evaluare a conformităţii persoanei cu participaţiune calificată.

(16) Persoana care nu a notificat în prealabil Comisia Naţională este obligată, în termen de 3 luni, să notifice Comisia Naţională, cu respectarea prevederilor stabilite de prezentul articol, sau să-şi vîndă acţiunile deţinute fără notificarea Comisiei Naţionale. După expirarea acestui termen, dacă acţiunile nu au fost vîndute sau Comisia Naţională a emis aviz privind respingerea proiectului de achiziţie, societatea de investiţii care a emis acţiunile în cauză este obligată să anuleze acţiunile respective, să emită acţiuni noi în acelaşi număr şi să le vîndă, transferînd mijloacele încasate din vînzare, după reţinerea cheltuielilor suportate, la dispoziţia deţinătorului de acţiuni anulate. În cazul nerespectării prevederilor prezentului alineat, se aplică corespunzător prevederile art.401.

(17) În cazul în care a fost notificată concomitent referitor la mai multe proiecte de achiziţie în privinţa unei societăţi de investiţii, Comisia Naţională va avea un tratament nediscriminatoriu faţă de toţi potenţialii cumpărători.

(18) Avînd în vedere criteriile stabilite la alin. (19), în cazul în care consideră că persoana cu participaţiuni calificate poate exercita o influenţă ce ar putea dăuna administrarea corectă şi prudenţială a societăţii de investiţii şi dacă există motive rezonabile în acest sens, Comisia Naţională aplică una din următoarele măsuri:

a) refuză cererea de eliberare a licenţei de societate de investiţii;

b) suspendă licenţa de societate de investiţii acordată anterior;

c) emite aviz privind respingerea proiectului de achiziţie.

(19) Comisia Naţională apreciază conformitatea persoanelor cu participaţiuni calificate în baza următoarelor criterii:

a) reputaţia potenţialului achizitor;

b) reputaţia şi experienţa persoanelor care vor administra activitatea societăţii de investiţii;

c) stabilitatea financiară a potenţialului achizitor, avîndu-se în vedere, în special, tipul de activitate pe care intenţionează să-l desfăşoare societatea de investiţii;

d) capacitatea societăţii de investiţii de a respecta cerinţele prudenţiale conform prevederilor prezentei legi;

e) existenţa unor motive rezonabile de a suspecta că a fost sau este săvîrşită o operaţiune sau o tentativă de spălare de bani sau de finanţare a unor acte de terorism ori că proiectul de achiziţie ar putea spori un astfel de risc.

(20) Prevederile prezentului articol nu se aplică achiziţiei de cote în capitalul băncilor comerciale care deţin sau solicită licenţă de societate de investiţii.

Art 40 Legea Privind piaţa de capital în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №171 din 11.11.2012

Legea este valabilă. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului