Articolul 125-1 Codul vamal al Republicii Moldova* în Republica Moldova. Modul de asigurare a evidenţei obligaţiilor vamale

(1) Organele vamale asigură evidenţa drepturilor de import și de export, a penalităţilor şi a amenzilor aplicate pentru contravenţiile vamale a căror administrare şi/sau evidenţă sînt atribuite, în corespundere cu legislaţia în vigoare, organelor vamale.

(2) Evidenţa obligaţiei vamale se asigură prin înscrierea în fişa personală de evidenţă a plătitorului vamal a datelor privind apariţia, modificarea şi stingerea acesteia.

(3) Sumele obligaţiilor vamale se înscriu în sistemul de evidenţă în monedă naţională.

(4) Evidenţa obligaţiilor vamale se ţine în format electronic, cu prelucrarea automatizată a informaţiei din sistemul informaţional integrat vamal.

(5) Organizarea evidenţei obligaţiilor vamale se bazează pe următoarele:

a) deschiderea fişei personale de evidenţă a plătitorului vamal, corespunzătoare codului fiscal, la înregistrarea acestuia, în baza setului de documente de constituire, ca participant la activitatea economică externă;

b) reflectarea în fişa personală de evidenţă a plătitorului vamal a apariţiei, modificării şi stingerii obligaţiilor vamale pe perioada unui an bugetar;

c) efectuarea în regim on-line în sistemul informaţional de evidenţă a înscrierilor privind apariţia, modificarea sau stingerea obligaţiei vamale, în temeiul documentelor justificative;

d) efectuarea înscrierilor în fişa personală de evidenţă a plătitorului vamal în ordine cronologică, potrivit datelor de efectuare a operaţiunilor privind apariţia, modificarea şi stingerea obligaţiei vamale;

e) înregistrarea şi reflectarea zilnică în fişa personală de evidenţă a plătitorului vamal a achitării prin virament în avans a drepturilor de import și de export, efectuate în baza informaţiei recepţionate de la Trezoreria de Stat;

f) înregistrarea şi reflectarea în regim on-line în fişa personală de evidenţă a plătitorului vamal a achitării în numerar a drepturilor de import și de export, efectuate de către colaboratorul vamal responsabil de perfectarea documentului administrativ unic vamal, în baza ordinului de încasare a numerarului, pe care este aplicată menţiunea respectivă a băncii;

g) verificarea zilnică şi lunară, conform situaţiei de la data de întîi a lunii imediat următoare lunii de gestiune, a încasărilor drepturilor de import și de export între organele vamale şi Serviciul Vamal şi, respectiv, Trezoreria Centrală;

h) asigurarea stingerii obligaţiilor vamale prin compensare, inclusiv restituirea mijloacelor băneşti la conturile bancare ale plătitorului vamal, în modul stabilit de legislaţia în vigoare;

i) perfectarea de către organele vamale şi Serviciul Vamal a rapoartelor privind sumele calculate şi încasate ale drepturilor de import și de export;

j) întocmirea, la solicitarea plătitorului vamal, a actului de verificare privind sumele calculate şi achitate ale drepturilor de import și de export şi situația decontărilor la buget;

k) eliberarea certificatelor privind lipsa sau existenţa datoriilor la bugetul de stat, compartimentul plăţi vamale.

Art 125-1 Codul vamal al Republicii Moldova* în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №1149 din 20.07.2000

Codul este valabil. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului