Articolul 195-3 Codul vamal al Republicii Moldova* în Republica Moldova. Condiţiile pentru acordarea statutului de AEO

(1) Condiţiile pentru acordarea statutului de AEO sînt următoarele:

1) lipsa datoriilor faţă de bugetul public naţional;

2) dispunerea de active cu un grad înalt de solvabilitate, confirmate prin înregistrări contabile şi informaţii disponibile. Condiţia este considerată ca fiind îndeplinită în cazul în care, la momentul efectuării controlului, această solvabilitate poate fi constatată şi solicitantul întrunește următoarele cerinţe:

a) nu face obiectul unei proceduri de insolvabilitate;

b) în ultimii trei ani anteriori depunerii cererii şi-a îndeplinit obligaţiile în ceea ce priveşte plata drepturilor de import/export şi a oricăror alte taxe sau plăţi în legătură cu importul sau exportul de mărfuri;

c) demonstrează, în baza contabilităţii şi a informaţiilor disponibile pentru ultimii trei ani anteriori depunerii cererii, că are o situaţie financiară suficientă pentru a-şi îndeplini obligaţiile şi a-şi respecta angajamentele, ţinînd seama de tipul şi volumul activităţii economice, inclusiv că nu are active nete negative, cu excepţia cazului în care acestea pot fi acoperite;

3) respectarea legislației vamale sau fiscale.

Această condiție se consideră îndeplinită în cazul în care pe perioada ultimilor 3 ani anteriori depunerii cererii:

a) nu există nicio decizie a unei autorități administrative sau judiciare care să concluzioneze că una dintre persoanele menționate la lit. b) a comis încălcări grave sau repetate ale legislației vamale sau fiscale; precum și dacă

b) niciuna dintre următoarele persoane nu are antecedente penale pentru săvârșirea infracțiunilor în legătură cu activitatea economică, inclusiv cu activitatea economică a solicitantului, dacă este cazul:

– solicitantul;

– angajatul responsabil de domeniul vamal al solicitantului; și

– persoana împuternicită să îl reprezinte pe solicitant sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia.

Încălcări grave ale legislației vamale sau fiscale, în sensul prezentului articol, sunt faptele ce constituie:

– contravenții vamale cu răspundere materială, prevăzute la art. 231 pct. l), 2), 4), 5), 6), 6-1), 7), 9), 13), 14), 18) și 19) din prezentul cod, ce cauzează un prejudiciu mai mare de 100 000 de lei;

– contravenții prevăzute la art. 287 alin. (10), (101) și (11) din Codul contravențional nr. 218/2008, la care valoarea obiectului contravenției depășește 100000 de lei;

– contravenții prevăzute la art. 287 alin. (12), (14) și (15) din Codul contravențional nr. 218/2008, ce cauzează un prejudiciu mai mare de 100000 de lei;

– încălcare fiscală aferentă TVA care a dus la diminuarea și/sau eschivarea mai mare de 100000 de lei pe perioada unui an calendaristic;

– încălcare fiscală aferentă accizei.

Încălcare repetată, în sensul prezentului articol, este comiterea unei încălcări a legislației vamale sau fiscale, care este identică sau similară în ceea ce privește natura acesteia.

În sensul prezentului articol, infracțiuni legate de activitatea economică sunt faptele ce constituie infracțiuni economice, infracțiuni informatice, infracțiuni în domeniul telecomunicațiilor, infracțiuni de corupție în sectorul privat, infracțiuni ecologice, infracțiuni contra securității publice și a ordinii publice prevăzute în Codul penal.

Ca excepție, Serviciul Vamal poate decide altfel dacă determină, în baza informațiilor și datelor disponibile, că aceste încălcări au o importanță redusă în raport cu numărul sau amploarea operațiunilor vamale și nu creează suspiciuni cu privire la buna-credință a solicitantului.

În acest sens se va lua în considerare:

a) examinarea neregulilor pe bază cumulativă;

b) frecvența încălcărilor, pentru a stabili dacă există probleme sistematice;

c) dacă solicitantul a informat din proprie inițiativă Serviciul Vamal despre greșelile sau neregulile descoperite;

d) dacă solicitantul a luat măsuri de remediere pentru a preveni sau minimaliza eventuale nereguli sau greșeli.

Dacă persoana împuternicită să îl reprezinte pe solicitant sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia, alta decât solicitantul, are domiciliul sau reședința într-o țară străină, Serviciul Vamal evaluează îndeplinirea prezentei condiții în baza înregistrărilor și informațiilor aflate la dispoziția sa.

Dacă solicitantul își desfășoară activitatea pe teritoriul vamal pe o perioadă de până la 3 ani, Serviciul Vamal evaluează îndeplinirea prezentei condiții în baza înregistrărilor și informațiilor aflate la dispoziția sa;

4) dispunerea de un sistem de gestiune a evidenţelor comerciale şi de transport, care să permită realizarea adecvată a controalelor vamale. Condiţia este considerată respectată dacă sînt îndeplinite următoarele cerințe:

a) solicitantul utilizează un sistem informatic contabil care este compatibil cu reglementările contabile generale şi care permite controale vamale prin audit și menține un istoric al datelor ce permite realizarea auditului de la momentul în care datele sînt înscrise în dosar;

b) evidențele ținute de solicitant în scopuri vamale sînt integrate în sistemul informatic contabil al acestuia sau permit verificări încrucișate ale informațiilor cu sistemul informatic contabil;

c) solicitantul permite accesul fizic al organului vamal la sistemele sale informatice contabile şi, dacă este cazul, la evidențele sale comerciale și de transport;

d) solicitantul permite accesul electronic al organului vamal la sistemele sale informatice contabile și, dacă este cazul, la evidențele sale comerciale și de transport dacă sistemele sau evidențele respective sînt ținute în format electronic;

e) solicitantul dispune de un sistem logistic care identifică mărfurile ca mărfuri străine sau autohtone și indică, acolo unde este cazul, localizarea acestora;

f) solicitantul dispune de o organizare administrativă care corespunde tipului şi dimensiunii activităţii şi care este potrivită pentru gestionarea fluxului de mărfuri, de asemenea dispune de sisteme de control intern care permit prevenirea, detectarea și corectarea greșelilor, precum și prevenirea și identificarea tranzacţiilor ilegale;

g) solicitantul dispune, dacă este cazul, de proceduri satisfăcătoare pentru gestionarea licenţelor şi autorizațiilor acordate în conformitate cu măsurile de politică comercială;

h) solicitantul dispune de proceduri satisfăcătoare de arhivare a documentelor şi informaţiilor, care asigură protecţia împotriva pierderii datelor;

i) solicitantul se asigură că angajații vizați au primit instrucțiuni să informeze organele vamale ori de cîte ori sînt descoperite dificultăți în îndeplinirea cerințelor și instituie proceduri pentru informarea organelor vamale cu privire la astfel de dificultăți;

j) solicitantul dispune de măsuri adecvate de securitate în scopul protejării sistemului informatic al solicitantului împotriva intruziunilor neautorizate și în scopul securizării documentelor acestuia;

k) solicitantul dispune, dacă este cazul, de proceduri satisfăcătoare pentru gestionarea licențelor și/sau a autorizațiilor de import și de export legate de prohibiții și restricții, inclusiv de măsuri care vizează diferențierea mărfurilor ce fac obiectul unor prohibiții sau restricții de alte mărfuri, precum și de măsuri vizînd asigurarea respectării prohibițiilor și restricțiilor respective.

Dacă solicitantul depune o cerere doar pentru o autorizație AEO menționată la art. 195-1 alin. (3) lit. b), nu se aplică cerința prevăzută la lit. e) din prezentul punct;

5) în ceea ce privește autorizația menționată la art. 195-1 alin. (3) lit. a) – standardele practice de competență sau calificările profesionale care sînt în legătură directă cu activitatea desfăşurată. Condiţia este considerată ca fiind îndeplinită dacă este întrunită oricare dintre următoarele cerințe:

a) solicitantul sau persoana responsabilă de domeniul vamal a solicitantului deține o experiență practică dovedită de cel puțin trei ani în domeniul vamal;

b) solicitantul sau persoana responsabilă de domeniul vamal a solicitantului a absolvit un curs de instruire în domeniul legislației vamale.

În cazul în care persoana responsabilă de domeniul vamal a solicitantului este o persoană care acționează în temeiul unui contract, condiția prevăzută de prezentul punct este considerată îndeplinită dacă această persoană deține autorizație AEO pentru simplificări vamale;

6) în ceea ce privește autorizația menționată la art. 195-1 alin. (3) lit. b) – standardele de securitate și siguranță, care se consideră a fi respectate, dacă solicitantul demonstrează că menține măsurile adecvate pentru a garanta securitatea și siguranța lanțului de aprovizionare internațional, inclusiv în domeniile integrității fizice și controlului accesului, proceselor logistice și manipulării anumitor tipuri de mărfuri, personalului și identificării partenerilor săi comerciali. Condiţia este considerată ca fiind îndeplinită dacă sînt întrunite următoarele cerințe:

a) clădirile care urmează să fie folosite în cadrul operațiunilor legate de autorizația AEO pentru securitate și siguranță oferă protecție împotriva intruziunii ilegale și sînt construite din materiale care rezistă la tentativele de acces ilegal;

b) există măsuri adecvate pentru a împiedica accesul neautorizat la birouri, zone de expediere, zone de încărcare și alte locuri relevante;

c) au fost luate măsuri pentru manipularea mărfurilor, care includ protecția împotriva introducerii neautorizate, substituirii sau manipulării greșite a mărfurilor, precum și împotriva oricărei intervenții neautorizate asupra unităților de încărcare;

d) solicitantul a luat măsuri care permit ca partenerii săi comerciali să fie identificați cu precizie și să se asigure că, prin punerea în aplicare a unor aranjamente contractuale adecvate sau a altor măsuri corespunzătoare în conformitate cu modelul de afaceri al solicitantului, partenerii comerciali respectivi garantează securitatea părții care le corespunde din lanțul de aprovizionare internațional;

e) solicitantul efectuează, în măsura în care legislația națională permite acest lucru, o anchetă de securitate privind eventualii viitori angajați care vor ocupa posturi sensibile sub aspectul securității și procedează la un control al antecedentelor angajaților existenți care ocupă astfel de posturi, în mod periodic și atunci cînd circumstanțele justifică acest lucru;

f) solicitantul dispune de proceduri corespunzătoare în materie de securitate pentru prestatorii externi de servicii contractați;

g) solicitantul se asigură că angajații săi cu responsabilități relevante pentru chestiuni de securitate participă în mod regulat la programe care vizează sensibilizarea lor față de aspectele de securitate respective;

h) solicitantul a numit o persoană de contact competentă pentru întrebările în materie de securitate și siguranță.

Dacă solicitantul este titularul unui certificat de securitate și siguranță eliberat în temeiul unei convenții internaționale sau al unui standard internațional, aceste certificate sînt luate în considerare atunci cînd se verifică respectarea cerințelor stabilite la prezentul punct.

(2) Serviciul Vamal verifică respectarea de către solicitant a tuturor condiţiilor stipulate la alin. (1). Termenul examinării cererii privind acordarea statutului de AEO este de pînă la 60 de zile calendaristice de la data acceptării cererii şi documentelor anexate. În cazuri întemeiate şi justificate documentar, termenul dat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile calendaristice, cu informarea solicitantului.

(2-1) În cazul în care Serviciul Vamal consideră că cererea și documentele anexate depuse nu conţin toate informaţiile necesare, acesta solicită, în termen de 30 de zile calendaristice, agentului economic care a depus cererea să furnizeze informaţiile necesare pentru justificarea cererii.

(2-2) Serviciul Vamal informează în scris, în termen de 10 zile lucrătoare, agentul economic cu privire la acceptarea cererii sale şi cu privire la data de la care curge termenul de emitere a autorizației AEO.

(2-3) Serviciul Vamal prelungește termenul pentru examinarea cererii privind acordarea statutului de AEO dacă solicitantul cere o prelungire cu scopul de a efectua ajustări pentru a asigura îndeplinirea condițiilor prevăzute la alin. (1). Ajustările respective și termenul suplimentar necesar efectuării acestora sînt comunicate Serviciului Vamal, care ia o hotărîre referitoare la prelungire.

(2-4) În cazul în care există o cauză penală intentată, remisă pentru examinare în instanță, care ar afecta îndeplinirea de către solicitant a condiției prevăzute la alin. (1) pct. 3), termenul de examinare a cererii pentru acordarea statutului de AEO se suspendă pînă la data la care hotărîrea judecătorească rămîne definitivă.

(3) În cazul în care titularul unei autorizații AEO solicită acordarea unui alt statut de AEO, Serviciul Vamal nu reexaminează condiţiile care au fost deja examinate la acordarea statutului precedent de AEO.

(4) În cazul modificării prevederilor prezentului articol, Serviciul Vamal va reevalua statutul tuturor titularilor de autorizații AEO, acordat pînă la intrarea în vigoare a modificărilor corespunzătoare.

(5) Procedura de eliberare, suspendare, anulare şi retragere a autorizației AEO se aprobă de Guvern.

Art 195-3 Codul vamal al Republicii Moldova* în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №1149 din 20.07.2000

Codul este valabil. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului