Articolul 215-4 Codul vamal al Republicii Moldova* în Republica Moldova. Condiţiile pentru acordarea statutului de exportator aprobat

(1) Statutul de exportator aprobat este acordat exportatorilor care întrunesc următoarele condiţii:

1) derulează tranzacţii de export de cel puţin 1 an;

2) efectuează exporturi de mărfuri de origine preferențială din Republica Moldova în mod frecvent și regulat – cel puţin 5 exporturi la fiecare 3 luni calendaristice consecutive, pe parcursul celor 12 luni anterioare prezentării cererii;

2-1) prin derogare de la pct.1) şi 2), în cazul exportatorilor de mărfuri obţinute integral în Republica Moldova în sensul art.20 din Legea nr.1380/1997 cu privire la tariful vamal, efectuează exporturi în mod frecvent şi regulat – cel puţin 3 exporturi la fiecare 12 luni calendaristice consecutive, pe perioada celor 36 de luni anterioare prezentării cererii;

3) dacă solicitantul nu a comis încălcări repetate ale legislaţiei vamale cu privire la originea preferenţială a mărfurilor, precum şi nu a comis, în ultimele 12 luni anterioare datei prezentării cererii pentru acordarea statutului de exportator aprobat, infracţiuni economice în legătură cu activitatea de export al mărfurilor de origine preferenţială, constatate conform unei hotărîri definitive a instanţei de judecată.

În sensul prezentului articol, încălcarea repetată reprezintă comiterea aceleiaşi încălcări pe parcursul a 12 luni de la data punerii în executare a ultimei decizii privind sancţionarea persoanei pentru o încălcare identică.

Cu titlu de excepţie, Serviciul Vamal poate acorda statutul de exportator aprobat dacă determină, în baza informaţiilor şi datelor disponibile, că încălcările repetate respective au o importanţă redusă în raport cu numărul sau amploarea operaţiunilor vamale, precum şi dacă acestea nu creează suspiciuni cu privire la buna-credinţă a solicitantului. În acest caz, se ia în considerare:

a) examinarea cumulativă a neregulilor;

b) frecvenţa încălcărilor, pentru a stabili dacă există probleme sistematice;

c) dacă solicitantul a informat din proprie iniţiativă organul vamal despre încălcările admise sau neregulile descoperite;

d) dacă solicitantul a întreprins măsuri pentru a preveni sau a minimiza efectul eventualelor nereguli sau încălcări;

6) dacă solicitantul demonstrează că mărfurile exportate întrunesc regulile de origine prevăzute de acordurile de comerţ liber ratificate de Republica Moldova;

7) dacă solicitantul numeşte persoane competente în calitate de responsabili de domeniul originii preferenţiale a mărfurilor;

8) dacă solicitantul oferă Serviciului Vamal acces la toate documentele ce dovedesc originea mărfurilor, inclusiv documentele contabile, la sistemul informatic de evidenţă a operaţiunilor vamale şi la procesul de producţie pentru a verifica originea preferenţială a mărfurilor;

9) nu fac obiectul unei proceduri de insolvabilitate.

(2) Serviciul Vamal verifică respectarea de către solicitant a tuturor condiţiilor stipulate la alin.(1).

(3) Serviciul Vamal examinează cererea de solicitare a statutului de exportator aprobat în termen de pînă la 30 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia. În cazul în care Serviciul Vamal cere în scris de la solicitant informaţii şi date suplimentare, termenul menţionat se suspendă pînă la recepţionarea răspunsului scris de la acesta. În cazul în care, în cadrul examinării cererii de solicitare a statutului de exportator aprobat, se decide controlul activităţii economice a solicitantului, Serviciul Vamal informează în scris despre aceasta solicitantul, termenul menţionat supra fiind suspendat pînă la finalizarea controlului, cu maximum 10 zile lucrătoare.

(3-1) În cazul în care există o cauză penală trimisă în judecată care ar putea afecta îndeplinirea de către solicitant a condiţiilor prevăzute la alin.(1) pct.3), termenul de examinare a cererii pentru acordarea statutului de exportator aprobat se suspendă pînă la data la care hotărîrea judecătorească respectivă rămîne definitivă.

(4) Serviciul Vamal monitorizează utilizarea certificatului de către exportatorul aprobat și, în baza analizei riscurilor sau a rezultatelor verificărilor ulterioare efectuate în cadrul cooperării administrative, dispune efectuarea controlului ulterior al activităţii economice a acestuia.

(5) Serviciul Vamal asigură realizarea, în cadrul procedurilor de asistență administrativă, acontrolului ulterior al declaraţiilor de origine completate de către exportatorul aprobat.

(6) În cazul modificării prevederilor prezentului articol, Serviciul Vamal va revizui statutul tuturor titularilor de certificate de exportator aprobat, acordat pînă la intrarea în vigoare a modificărilor corespunzătoare.

(7) Procedura de eliberare şi retragere a certificatului de exportator aprobat se stabileşte de Guvern.

Art 215-4 Codul vamal al Republicii Moldova* în Republica Moldova cu schimbări 2024 anul №1149 din 20.07.2000

Codul este valabil. Relevanța verificată la 03.09.2021

Structura actului